Πέμπτη 1 Ιουλίου 2010
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ BLOGS
Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι τα blogs επηρεάζουν, και μάλιστα πολύ, όχι μόνο το κοινό, αλλά και τους δημοσιογράφους.
Η έρευνα έγινε on line, σε τυχαία επιλεγμένους δημοσιογράφους των ΗΠΑ, ενώ ζητήθηκε η συμμετοχή 4.000 άλλων μέσω e-mail και κατέδειξε ότι...
οι δημοσιογράφοι επηρεάστηκαν πολύ από τα blogs και ότι τα συμβουλεύονται καθημερινά. Τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων βρίσκει ότι τα blogs είναι πηγή έμπνευσης, συχνά τους δίνουν κάποια ιδέα για δικό τους άρθρο, άλλες φορές βοηθούν γιατί εστιάζουν σε διαφορετική οπτική γωνία από την οποία βλέπουν το όλο θέμα, αλλά κυρίως τους βοηθούν γιατί σχηματίζουν άποψη για την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, γι' αυτό που με άλλα λόγια αποκαλούμε άποψη της κοινής γνώμης.
Το 70% των δημοσιογράφων δήλωσε ότι περνά μια ώρα την ημέρα διαβάζοντας blogs, ενώ το 57,1% διαβάζει blogs 2-3 φορές τη βδομάδα. Διαπιστώθηκε επίσης ότι οι δημοσιογράφοι γίνονται όλο και συχνότερα bloggers στην εποχή μας, ένας στους τέσσερις (27,7%) έχει το δικό του blog και σχεδόν ένας στους πέντε (16,3%) συμμετέχει σε κάποιο site κοινωνικής δικτύωσης.
Το σύγχρονο blog είναι η εξέλιξη του ηλεκτρονικού ημερολογίου όπου οι χρήστες σημείωναν τις καθημερινές ασχολίες τους, τις περιπέτειές τους, τις φωτογραφίες που ήθελαν, τα βίντεο, κλπ. Στις ΗΠΑ, όπου πρωτοξεκίνησαν, το 1994 ήταν ήδη δημοφιλή τα ημερολόγια των Justin Hall και Jerry Pernelle. Σιγά-σιγά ξέφυγαν από τους περιορισμούς του κλασσικού ημερολογίου και οι συγγραφείς άρχισαν να γράφουν ιδέες και απόψεις. Είχαν σχετική επιτυχία, πέρασαν όμως 5 χρόνια πριν -εντελώς ξαφνικά, όπως γίνεται συνήθως- πριν γίνουν μόδα και λάβουν τη μορφή που ξέρουμε σήμερα. Στην εξέλιξή τους βοήθησαν πολύ κάποια site που δουλειά τους ήταν να φιλοξενούν τα blogs αναγνωστών, όπως το περίφημο Open Diary, το οποίο ξεκίνησε το 1998 και όπου -για πρώτη φορά- οι αναγνώστες μπορούσαν να σχολιάζουν τα κείμενα των bloggers.
Από το 2002 και μετά, ανέβηκε στα μάτια του κοινού, και όχι μόνο, η αξία και η σημασία των blogs, αφού διακρίθηκαν ιδιαίτερα blogs ανώνυμων και επώνυμων που δημοσίευαν και ανέλυαν τις ειδήσεις των πρακτορείων, με τον δικό τους τρόπο, ο οποίος συχνά διέφερε πολύ από τον τρόπο του δημοσιογραφικού κατεστημένου, του mainstream. Όπως ομολογούν τώρα οι ίδιοι οι Αμερικανοί, για πρώτη φορά στην ιστορία της σύγχρονης δημοσιογραφίας αναλύθηκαν σε τέτοιο βάθος οι πολιτικό-οικονομικοί στόχοι της συμμαχίας ΗΠΑ-Ισραήλ. Στον πόλεμο του Ιράκ, οι bloggers πήραν θέση και εξέφρασαν απόψεις και αναλύσεις που πήγαιναν πολύ πιο πέρα και πάνω από τις παραδοσιακές δεξιές και αριστερές απόψεις. Μεγάλη μερίδα του κοινού, διψασμένη για την αλήθεια, στράφηκε τότε στα blogs. Οι εφημερίδες υποχρεώθηκαν εκ των πραγμάτων να φτιάξουν κι αυτές blog όπου οι αναγνώστες είχαν τη δυνατότητα να σχολιάζουν και να λένε την άποψή τους. Πολλοί λένε ότι οι εφημερίδες “καπάρωσαν” ή αφομοίωσαν τα blogs, γεγονός πάντως είναι ότι από το 2004 και μετά, άρχισαν να γράφουν blog και το πρώτο κράτος που έφτιαξε επίσημο blog κράτους είναι το Ισραήλ.
Υπάρχουν διάφορα είδη blog, η βάση όλων είναι το προσωπικό, ένα είδος ημερολογίου με σκέψεις, απόψεις, προβληματισμούς του ατόμου που θέλει να συζητήσει ή να προβάλλει τις απόψεις του και να παραθέσει συνδέσμους (links) για άλλα blogs, βίντεο, φωτογραφίες ή ό,τι άλλο. Πολύ σπάνια γίνονται ευρύτερα γνωστά αυτά τα προσωπικά blogs, αλλά πολλά από αυτά αποκτούν μικρό, αλλά φανατικό κοινό. Η επόμενη κατηγορία blog είναι τα εμπορικά, blog που φτιάχνουν οργανισμοί και εταιρίες για να προωθήσουν τις ιδέες και τα προϊόντα τους και να κάνουν δημόσιες σχέσεις. Τα τελευταία χρόνια, μέσα από τα προσωπικά blogs που δεν προσπαθούν να πουλήσουν, είδαμε να συνεργάζονται άνθρωποι με κοινά ενδιαφέροντα και να φτιάχνουν blog που βασίζονται σε αυτά ακριβώς τα κοινά ενδιαφέροντα. Θα αναφέρω για παράδειγμα τα blogs ταξιδιών που συνήθως είναι πολύ καλύτερα από τις αντίστοιχες τουριστικές σελίδες. Φέτος θα πάω μια βδομάδα στην Φοινικούντα για διακοπές. Έψαξα να βρω κάτι στις ελληνικές σελίδες και ατύχησα, αφού έχασα το χρόνο μου. Πήγα σε ένα blog ταξιδιών και “έπαθα πλάκα”, άνθρωποι που πήγαν εκεί, μπήκαν στον κόπο να γράψουν ποια είναι κατά τη γνώμη τους τα καλύτερα μέρη να επισκεφτεί κανείς, πού να πάει για μπάνιο, πού να πάει να φάει ή να πιει, τι εκδηλώσεις γίνονται τον 15Αύγουστο, που μπορεί να κατασκηνώσει κανείς, και βέβαια πολλές εντυπώσεις και ανέκδοτα.
Μια καινούρια λέξη που προστέθηκε στο λεξιλόγιό μας, είναι η μπλογκόσφαιρα. Σημαίνει την κοινότητα όλων των blogs. Αφού όλα τα blogs βρίσκονται στο Διαδίκτυο, θεωρείται ότι όλα αλληλοσυνδέονται και όλα μαζί συνθέτουν ένα μεγάλο κοινωνικό δίκτυο. Οι συζητήσεις, οι διάλογοι στο Διαδίκτυο χρησιμεύουν σήμερα ως δείκτες της κοινής γνώμης και όπως αντιλαμβανόμαστε, το πολιτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο, όπως μεγάλο είναι και το εμπορικό ενδιαφέρον. Δεκάδες blogs ατόμων ή κοινοτήτων εμφανίζονται καθημερινά και οι εταιρίες που εμπορεύονται προϊόντα μέσω του Διαδικτύου (Internet Marketers) κατέφυγαν στις μηχανές αναζήτησης blog για να αφουγκράζονται πρώτες τις απαιτήσεις της αγοράς. Οι πιο διάσημες μηχανές αναζήτησης είναι οι BlogScope, Bloglines και Technorati. Η αύξηση των blogs υποχρέωσε τη δημιουργία online κοινοτήτων bloggers που φροντίζουν να διευκολύνουν τόσο τον χρήστη, διασυνδέοντάς τον με τα blogs που θα τον ενδιέφεραν, με βάση τα ενδιαφέροντά του, όσο και τους bloggers που διασυνδέονται με άλλους, από όλο τον κόσμο. Άλλες κοινότητες εστιάζονται στη δημιουργία blog κοινού ενδιαφέροντος, και από όσο είδα, τα περισσότερα σχετίζονται με τη μουσική (κυρίως ροκ), τον κινηματογράφο (κυρίως το σύγχρονο αντεργκράουντ) τα βιβλία και την πολιτική. Υπάρχουν και πολλά για πιο εξειδικευμένα γούστα και τα πιο επιτυχημένα φιλοξενούν συνήθως διαφημίσεις, είτε για να ενισχυθεί οικονομικά ο ίδιος ο blogger είτε για κάποιο κοινοφελή σκοπό. Παρουσιάστηκαν όμως και πολλά fake blogs, ψεύτικα blogs, όπου μια εταιρία -συνήθως- δημιουργεί απομίμηση των αληθινών blogs, με σχόλια ανύπαρκτων σχολιαστών, με στόχο να προωθήσει τα προϊόντα της μέσα από το Διαδίκτυο.
Η τεράστια δημοτικότητα των blogs, από το 2004 και μετά, υποχρέωσε και τους επιστήμονες του MIT να τα ερευνήσουν και να δουν τι γίνεται. Θα σας πω τι διαπίστωσαν στο επόμενο, αφού υπάρχουν κι άλλα που πρέπει να αναφέρω σχετικά με τα blogs. Ελπίζω οι διάφοροι bloggers που συμμετέχουν στους Διαλόγους να μην έχουν φύγει κιόλας για διακοπές, γιατί με ενδιαφέρει πολύ η άποψή τους.
kourdistoportocali