e-mail: dealnewsonline@gmail.com

powered by Agones.gr (livescore)

Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

"Κομβικό σημείο του διεθνούς εμπορίου η Ελλάδα;"


Σε κομβικό σημείο εμπορίου έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί η Ελλάδα χάρη στη στρατηγική τοποθεσία της, αλλά χρειάζεται να επιταχύνει τα σχέδια ανάπτυξής της, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης της εταιρείας υπηρεσιών για την ακίνητη περιουσία Colliers International.

Σύμφωνα με τη μελέτη Βιομηχανίας και Logistics white paper της Colliers International, η δυναμική της Ανατολικής Ευρώπης και η αυξημένη οικονομική κλίμακα της Ασίας πρόκειται να κινητοποιήσουν νέες γραμμές εφοδιασμού και απαιτήσεις υποδομών κατά την επόμενη δεκαετία.

Ο ρόλος της Ελλάδας στο διεθνές εμπορικό δίκτυο

Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναβαθμίσει τον ρόλο της στο διεθνές εμπορικό δίκτυο λόγω της στρατηγικής της τοποθεσίας ανάμεσα στις ηπείρους της Αφρικής μέσω του Σουέζ, της Ασίας και της Ευρώπης. Ωστόσο, η αναμενόμενη ανάπτυξη της Κωνσταντινούπολης επιτρέπει στα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας να έχουν συμπληρωματική σημασία.

Παρά το ότι το διεθνές μερίδιο της Κίνας και της Ινδίας αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά κατά τα επόμενα δέκα έτη, επηρεάζοντας τη μεταφορική υποδομή της Ευρώπης, η Ελλάδα χρειάζεται να επιταχύνει τις προγραμματισμένες αναπτύξεις της προκειμένου να ενισχύσει τη παρουσία της στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και ιδιαίτερα στην ανατολική πλευρά της Μεσογείου.

Η ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων, όπως ο Ε65 και οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού που οδηγούν σε χώρες των Βαλκανίων και της κεντρικής Ευρώπης, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των εσωτερικών σιδηροδρομικών μεταφορών (Πάτρα- Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Ειδομένη- Προμαχώνας) μπορούν να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και να τις προσαρμόσουν στις ανάγκες των ευρωπαϊκών κεντρικών αγορών.

Επιπλέον, η αναμενόμενη ανάπτυξη του οργανωμένου χώρου logistics των 235.000 τμ στο Θριάσιο Πεδίο κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, εκτιμάται ότι θα τονώσει την εγχώρια δραστηριότητα και θα σχηματίσει μια πύλη για τις ευρωπαϊκές χώρες.

Επιπροσθέτως, η Cosco και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) παρουσιάζουν σημαντικά επιτεύγματα όσον αφορά την απόδοση του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά.

Αναμένεται η διασύνδεση της νέας πύλης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (προβλήτα ΙΙΙ) μέσω σιδηροδρομικού συρμού με το έργο του Θριασίου.

Αναβαθμίσεις των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού (ενίσχυση της δραστηριότητας στον τομέα της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων) και νέα έργα κατασκευών θα λάβουν χώρα τα επόμενα τρία- τέσσερα χρόνια για τις προβλήτες Ι & ΙΙΙ και αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά την χωρητικότητα και την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού.

Αναδυόμενοι κόμβοι εμπορίου

Λόγω της διαρκούς μεταβολής στην παγκόσμια κατανομή του εμπορίου, το μερίδιο της Κίνας και της Ινδίας εκτιμάται να παρουσιάσει σημαντική αύξηση κατά την επόμενη δεκαετία, ασκώντας σημαντική επίδραση στην εφοδιαστική υποδομή της Ευρώπης. Συνεπώς προβλέπεται αύξηση των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης, σε σχέση με την παραδοσιακή διαδρομή εμπορίου ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Δεδομένης της πίεσης για μείωση των επαγγελματικών και περιβαλλοντικών εξόδων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η Colliers προβλέπει ότι η αύξηση του εμπορίου με την Ασία θα ξεκινά μέσω των νοτιότερων σημείων εισόδου της Ευρώπης- μέσω της θαλάσσιας οδού της διώρυγας του Σουέζ και της σιδηροδρομικής σύνδεσης μέσω της Κωνσταντινούπολης.

Νέα κατανάλωση και παραγωγικά κέντρα στην Ευρώπη

Τα χαμηλά επίπεδα κόστους εργασίας, οι σημαντικοί μεταφορικοί σύνδεσμοι μεταξύ της Γερμανίας και της κεντρικής Ευρώπης και οι διαφοροποιούμενες συναλλαγματικές ισοτιμίες θα αποτελέσουν σημαντικούς παράγοντες στην ώθηση των παραγωγικών δραστηριοτήτων στην Ανατολική Ευρώπη.

Εκτιμάται ότι το αποτέλεσμα θα είναι η ενίσχυση των υποδομών και η ανάπτυξη των εφοδιαστικών αλυσίδων στην εν λόγω ζώνη. Συνολικά, η μεγαλύτερη ανάπτυξη σε παραγωγική δραστηριότητα αναμένεται να παρουσιαστεί στη Γερμανία και στην Πολωνία, οι οικονομίες των οποίων θα παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Επίσης αξιοσημείωτο στοιχείο είναι η ισχυρή παρουσία της Τσεχίας και της Ρουμανίας, χώρες που εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν σημαντικότερες αυξήσεις σε σχέση με τις κατά πολύ μεγαλύτερες οικονομίες των δυτικών Ευρωπαϊκών οικονομιών.

Η Τουρκία κύριος συντονιστής εμπορίου

Η Τουρκία, σύμφωνα με την ίδια μελέτη, πρόκειται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του εμπορίου μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας.

Η ανάπτυξη και λειτουργία λιμανιών βαθέων υδάτων της χώρας θα συμβάλλει στο να διευκολυνθεί η αύξηση της δραστηριότητας μεταφόρτωσης στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, η Κωνσταντινούπολη έχει ήδη ενσωματωθεί στο διευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο και τα επιπλέον 14.336 χλμ ράγες, που είναι προγραμματισμένα για κατασκευή μέχρι το 2023, θα ωθήσουν την αύξηση των μεταφορών μέσω των νοτιανατολικών συνόρων της Ευρώπης.

Η υποδομή κύριος παράγοντας για την οικονομική ανάπτυξη της Ανατολικής Ευρώπης

Οι μεγάλες αυξήσεις στη κλίμακα κατανάλωσης και παραγωγής της Ανατολικής Ευρώπης, που εκτιμάται να παρουσιαστούν την επόμενη δεκαετία, θα ασκήσουν αυξανόμενες πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Επιλογές όπως η μεταφορά κατευθείαν στη Tricity ή η χρήση κόμβων μεταφορτώσεων στην Ανατολική Μεσόγειο για την εξυπηρέτηση των λιμανιών της βόρειας Αδριατικής θα αποτελέσουν τη βέλτιστη λύση σε σύγκριση με τη δραστηριότητα logistics γύρω από κεντρικά λιμάνια όπως του Αμβούργου.

Τα σχέδια επέκτασης αυτών των «αναδυόμενων» λιμανιών μαζί με μια ταυτόχρονη βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, θα προωθήσουν την περαιτέρω ανάπτυξή τους, ως αναπτυσσόμενα εφοδιαστικά κέντρα, υπό την προϋπόθεση ότι οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις θα έλθουν εις πέρας.

nooz.gr