Σκληρή λιτότητα στο Δημόσιο
Με το νόμο που προωθείται άμεσα στη Βουλή για τις ΔΕΚΟ, επιβάλλεται πλαφόν στις αμοιβές, ενσωματώνονται στις βασικές αποδοχές τα επιδόματα, καταργούνται «παράθυρα» τύπου μπόνους, ενώ περιορίζονται στο όριο των εσόδων τα έξοδα λειτουργίας.Ο υπουργός Οικονομικών Γ.Παπακωνσταντίνου φέρεται, σύμφωνα με το «Έθνος», να ενημέρωσε τον πρωθυπουργό το περασμένο Σαββατοκύριακο για τις αλλαγές που προβλέπει η παρέμβαση της κυβέρνησης στις ΔΕΚΟ με μεγάλα ελλείμματα.
Με το νόμο που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, επιβάλλεται ανώτερο πλαφόν στις αμοιβές, ενσωματώνονται στις βασικές αποδοχές τα επιδόματα και καταργούνται «παράθυρα» τύπου μπόνους, υπερωρίες εκτός έδρας κ.τλ.
Ακόμα, περιορίζονται στο όριο των εσόδων τα έξοδα λειτουργίας, καθίστανται υποχρεωτικές οι μετατάξεις, αλλά και οι μετακινήσεις στο εσωτερικό των οργανισμών, προστατεύονται οι κατώτατοι μισθοί, ενώ οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα περνούν «περίοδο μαθητείας και δοκιμής».
Επίση, μειώνονται οι αμοιβές των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων, μειώνονται τα κονδύλια διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων και θεσπίζονται αυστηροί όροι για τις προμήθειες και τα έργα που υλοποιούν.
Το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη περιορίσει τη χρηματοδότηση, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2011, και έχει κλείσει την «κάνουλα» των δανείων με την εγγύηση του δημοσίου.
Επίσης, το νομοσχέδιο αλλάζει δραστικά το μοντέλο λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων και προβλέπει:
1) «Την εισαγωγή τυποποιημένων διαδικασιών ελέγχου μέσω της δημιουργίας ενός τακτικού και έγκαιρου μηχανισμού αναφοράς με σκοπό τη δημοσίευση έγκαιρων πληροφοριών σχετικά με τη χρηματοοικονομική κατάσταση των δημόσιων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων λεπτομερών καταστάσεων αποτελεσμάτων χρήσεως, ισολογισμών και στοιχείων για την απασχόληση και τις μισθολογικές δαπάνες».
2) «Την καθιέρωση του στρατηγικού σχεδιασμού που περιλαμβάνει τον καθορισμό μακροπρόθεσμων στόχων, την κατάστρωση των επιχειρησιακών σχεδίων υλοποίησης των στόχων αυτών, την παρακολούθηση, ανασκόπηση και συνεχή αναπροσαρμογή τους».
3) «Την αλλαγή του τρόπου κατάρτισης των προϋπολογισμών των δημόσιων επιχειρήσεων, λαμβάνοντας υπόψη την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, δηλαδή πρόβλεψη ανώτατων ορίων δαπανών, επαρκές αποθεματικό κινδύνου και μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δαπανών, καθώς και στην υποχρέωση σύνταξης συμπληρωματικών προϋπολογισμών για κάθε ενδεχόμενη υπέρβαση πέραν των προβλεπόμενων, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητάς τους».
4) «Την ορθολογικότερη αξιοποίηση, όπου απαιτείται, της ακίνητης περιουσίας των δημόσιων επιχειρήσεων».
5) «Την ενίσχυση του θεσμού της εταιρικής διακυβέρνησης, που αφορά το σύνολο των κανόνων που διέπει τις σχέσεις μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου ως μετόχου, της διοίκησης και όσων επηρεάζονται από τη λειτουργία των επιχειρήσεων (εργαζόμενοι, προμηθευτές, πελάτες, κοινωνικό σύνολο)».
6) «Την περαιτέρω ενίσχυση του θεσμού του εσωτερικού ελέγχου, για την αποτίμηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διαχείρισης κινδύνων, των εσωτερικών ελέγχων και των διαδικασιών διοίκησης».
ta nea