Τέλη κυκλοφορίας πολλών ταχυτήτων καθιερώνει το υπουργείο Οικονομικών με επιβαρύνσεις από 16 έως και 88 ευρώ για τα Ι.Χ. που αγοράστηκαν την τελευταία πενταετία, ελαφρύνσεις από 12 έως 330 ευρώ για τα παλαιά και μεγάλα Ι.Χ. και πράσινα τέλη για όσα Ι.Χ. ταξινομηθούν μετά την Πρωτοχρονιά του 2011. Αποκαλυπτική των συνολικών επιβαρύνσεων άλλωστε είναι η πρόβλεψη του Μνημονίου για είσπραξη επιπλέον εσόδων ύψους 400 εκατ. ευρώ το 2011 από την καθιέρωση των πράσινων τελών.
Οι διατάξεις για τα νέα τέλη κυκλοφορίας θα περιληφθούν στο νομοσχέδιο για την περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων που σχεδιάζεται να κατατεθεί σήμερα στη Βουλή ώστε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος να ψηφιστεί έως την Πέμπτη. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται:
1Κατάργηση του κριτηρίου της παλαιότητας για όλα τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31-12-2010. Ετσι, για τα τέλη κυκλοφορίας του 2011 ο κάτοχος ενός αυτοκινήτου 1.800 κ.εκ. είτε πρωτοκυκλοφόρησε το 1999 είτε το 2009 θα πληρώσει 270 ευρώ. Με το φετινό σύστημα στην πρώτη περίπτωση πλήρωσε 302 ευρώ και στη δεύτερη 184.
Περισσότερα κλιμάκια
2Ενιαία κλίμακα υπολογισμού με μόνο κριτήριο τον κυβισμό του κινητήρα αλλά με περισσότερα κλιμάκια (π.χ. το κλιμάκιο των 786 έως 1.357 κυβικών εκατοστών σπάει στα δύο και δημιουργείται ένα κλιμάκιο 786-1.071 κ.εκ. και ένα ακόμα 1.072 έως 1.357 κυβικά εκατοστά).
3Ενσωμάτωση του ειδικού φόρου μεγάλου κυβισμού στα τέλη κυκλοφορίας. Με νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης το 2009, καθιερώθηκε ετήσιος ειδικός φόρος που πληρώνεται μαζί με τα τέλη κυκλοφορίας και αφορά τα αυτοκίνητα κυβισμού πάνω από 1.929 κυβικά εκατοστά. Ο ετήσιος ειδικός φόρος είναι από 150 έως 650 ευρώ, ανάλογα με τα κυβικά και εφεξής ενσωματώνεται στα τέλη κυκλοφορίας.
4Καθιέρωση νέων πράσινων τελών για όλα τα Ι.Χ. επιβατηγά αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από 1-1-2011 και μετά. Τα νέα πράσινα τέλη συνδέονται για όλα τα αυτοκίνητα ασχέτως τεχνολογίας (βενζινοκίνητα, υβριδικά, πετρελαιοκίνητα) αποκλειστικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του κάθε οχήματος. Οσο λιγότερους ρύπους εκπέμπει ένα Ι.Χ. τόσο λιγότερα τέλη θα πληρώνει.
Και τα ταξί
5Αποκλειστική σύνδεση των τελών κυκλοφορίας των ταξί που θα ταξινομηθούν στην Ελλάδα από 1-1-2011 μόνο με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, με υψηλότερους συντελεστές σε σχέση με τα Ι.Χ. με το σκεπτικό ότι κινούνται περισσότερο και άρα ρυπαίνουν περισσότερο.
6Αύξηση 10% στα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας φορτηγών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης καθώς και για τα λεωφορεία. Τιμωρία στα καινούργια
Με το νέο σύστημα φαίνεται να... τιμωρούνται τα καινούργια Ι.Χ., αν και το υπουργείο Οικονομικών αναδεικνύει την άλλη όψη: αυτή της διόρθωσης των επιβαρύνσεων που χαρακτηρίστηκαν υπέρμετρες για τα «σαραβαλάκια» και οδήγησαν χιλιάδες οδηγούς πέρσι σε μαζικές καταθέσεις πινακίδων. Πράγματι, ο κάτοχος ενός Ι.Χ.
2.500 κυβικών εκατοστών, του 1990, πλήρωσε για τέλη κυκλοφορίας του 2010 πέρσι 880 ευρώ και ειδικό φόρο 150 ευρώ ή συνολικά 1.030 ευρώ. Για τα τέλη κυκλοφορίας του 2011, θα κληθεί να πληρώσει 800 ευρώ ή 230 ευρώ λιγότερα. Από την άλλη πλευρά όμως ένα αυτοκίνητο 2.500 κυβικών εκατοστών που αγοράστηκε το 2008, πλήρωσε πέρσι 562 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας και 150 ευρώ για ειδικό φόρο ή συνολικά 712 ευρώ. Ο κάτοχός του θα κληθεί να πληρώσει για το 2011 τέλη κυκλοφορίας 800 ευρώ ή 88 ευρώ παραπάνω.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, από το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα ωφεληθούν 3.180.000 κάτοχοι αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών που θα έχουν μείωση ή το 65% του συνόλου με μειώσεις από 12 έως 330 ευρώ, ενώ για τους υπόλοιπους το υπουργείο εκτιμά ότι η αύξηση που θα υποστούν «δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς κυμαίνεται από 16 έως 88 ευρώ ετησίως».
ta nea