Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010
Οι διαδικτυακές αναζητήσεις προβλέπουν την επιτυχία ταινιών και τραγουδιών
Στο μαντείο της Υahoo
Οι λέξεις-κλειδιά που εισάγουν οι χρήστες στις μηχανές αναζήτησης είναι καλός προγνωστικός δείκτης για την επιτυχία ταινιών, βιντεοπαιχνιδιών και τραγουδιών εβδομάδες πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά, διαπιστώνουν ερευνητές της Yahoo.H μελέτη, που δημοσιεύεται στην έγκριτη επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences, συνέκρινε τον αριθμό των αναζητήσεων που περιέχουν ονόματα ταινιών με την εμπορική επιτυχία που είχαν τελικά οι ταινίες αυτές.
Η ίδια σύγκριση πραγματοποιήθηκε με τα τραγούδια που εμφανίζονται στο αμερικανικό Billboard Hot 100, καθώς και με τις αντίστοιχες λίστες των πιο επιτυχημένων βιντεοπαιχνιδιών.
Σε όλες τις περιπτώσεις, έδειξε η ανάλυση, υπήρχε ισχυρός συσχετισμός ανάμεσα στις διαδικτυακές αναζητήσεις και την εμπορική επιτυχία των τίτλων, ακόμα και έξι εβδομάδες πριν από το ντεμπούτο τους.
Τα ευρήματα της μελέτης, σχολιάζει το BBC, παραπέμπουν σε μελέτη της Hewlett-Parkard που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο και έδειχνε ότι η συχνότητα με την οποία εμφανίζεται μια ταινία στα μηνύματα του Twitter είναι προγνωστικός δείκτης για τα εισιτήρια της ταινίας το πρώτο Σαββατοκύριακο της κυκλοφορίας της.
Η μελέτη της Yahoo παραπέμπει επίσης σε προηγούμενη έρευνα της Google που εντόπιζε αντιστοιχίσεις ανάμεσα στις διαδικτυακές αναζητήσεις και τις τιμές των ακινήτων.
Οι ερευνητές της Yahoo παραδέχονται πάντως ότι οι προβλέψεις με βάση τις διαδικτυακές αναζητήσεις δεν είναι πάντα καλύτερες από άλλες μεθόδους πρόβλεψης. «Οι προβλέψεις είναι καλές ή κακές μόνο σε σχέση με κάτι άλλο» επισήμανε στο βρετανικό πρακτορείο ο Ντάνκαν Ουάτς, μέλος της ερευνητικής ομάδας.
«Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι πρόβλεψης της επιτυχία μια ταινίας, οι οποίοι βασίζονται σε άλλου είδους δεδομένα: σε πόσες αίθουσες θα προβληθεί ή ποιος είναι ο προϋπολογισμός της» εξήγησε.
Η μελέτη έδειξε ότι οι διαδικτυακές αναζητήσεις συνήθως δεν βελτιώνουν τα προγνωστικά που προκύπτουν από άλλες μεθόδους, εκτός αν δεν υπάρχουν άλλα διαθέσιμα δεδομένα.
Παρόλα αυτά, ο Δρ Ουάτς, εκτιμά ότι τα δεδομένα των μηχανών αναζήτησης θα μπορούσαν να προβλέπουν τη συμπεριφορά των χρηστών σε διάφορα θέματα: «Θα μπορούσε κανείς να φανταστεί αυτή τη μελέτη να επεκτείνεται σε άλλα είδη καταναλωτικών συμπεριφορών, όπως η διαθεσιμότητα των δωματίων στα ξενοδοχεία ή το πόσοι άνθρωποι θα πετάξουν στο Λας Βέγκας αυτό το Σαββατοκύριακο. Όλα αυτά πιθανότατα συνδέονται με κάποιου είδους δραστηριότητα αναζήτησης» δήλωσε.
Στο BBC μίλησε και ο Μπερνάρντο Χιούμπερμαν, ο ερευνητής της HP που πραγματοποίησε τη μελέτη για τη σχέση των ταινιών με τα μηνύματα στο Twitter. Ο Χιούμπερμαν επισήμανε ότι τα δεδομένα που απαιτούνται για τέτοιου είδους προβλέψεις είναι διαθέσιμα μόνο στους γίγαντες της διαδικτυακής αναζήτησης, όπως η Google και η Yahoo.
Θεωρητικά, ανέφερε, οι εταιρείες αυτές θα μπορούσαν όχι μόνο να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα αυτά για δικό τους όφελος, αλλά και να τα πωλούν σε τρίτους. «Το ενδιαφέρον ερώτημα είναι το εάν πρέπει να είναι εμπιστευτικά» είπε.
ta nea