Μόλις την περασμένη εβδομάδα αποκολλήθηκε και έπεσε ένα τεράστιο κομμάτι από το (αρχικό) ασβεστοκονίαμα του Κολοσσαίου σε έναν από τους εσωτερικούς διαδρόμους της αρένας. Μπορεί αυτό να αποτελεί προειδοποιητικό σήμα για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το διάσημο αρχαίο μνημείο της Αιώνιας Πόλης, η μεγαλύτερη αρένα της αρχαιότητας.
Οι ειδικοί όμως κρούουν από καιρό τον κώδωνα του κινδύνου για ενδεχόμενη κατάρρευση. Και επισημαίνουν ότι οι ήδη καθυστερημένες εργασίες αναστήλωσης πρέπει να αρχίσουν αμέσως.
Αρκεί κανείς να παρατηρήσει το Κολοσσαίο, την πάλαι ποτέ απόδειξη του αυτοκρατορικού μεγαλείου της Ρώμης, για να διαπιστώσει όχι μόνο τις επιπτώσεις των 1.930 χρόνων που έχουν περάσει από τότε που άνοιξε πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό αλλά και τη.. φθορά που έχει προκληθεί από τη μόλυνση του περιβάλλοντος, την ελλιπή συντήρηση και τις επισκέψεις 3,2 εκατομμυρίων ατόμων ετησίως. Οι εξωτερικοί τοίχοι έχουν μαυρίσει, ενώ σχεδόν παντού συναντάς σκουριασμένα υποστυλώματα και σκαλωσιές.
Το Αμφιθέατρο των Φλαβίων, όπως αρχικά ονομάστηκε το Κολοσσαίο, υφίσταται τη φθορά από την κυκλοφορία των χιλιάδων αυτοκινήτων που κινούνται γύρω του σαν σε γιγάντια στρογγυλή νησίδα. Οι κραδασμοί τους λειτουργούν σαν μικροσεισμοί που «καταπονούν» τα θεμέλια και τους αρμούς του μεγαλειώδους κτίσματος. Επιπλέον, οι εκπομπές καυσαερίων και η αιθαλομίχλη που υπάρχει στον αέρα προκαλούν «μετάλλαξη» στα υλικά του, κατά την οποία το ανθρακικό ασβέστιο μετατρέπεται σε θειικό ασβέστιο και διαβρώνει μάρμαρα, ασβεστοκονιάματα και το ορυκτό τραβερτίνη από το οποίο έχει κατασκευαστεί μέρος της αρένας.
Υπεύθυνοι για τη διαχείριση και τη συντήρηση αυτού και άλλων μνημείων της Ρώμης είναι το ιταλικό κράτος και οι δήμοι στους οποίους υπάγονται, με αποτέλεσμα να παρατηρείται αλληλομετάθεση ευθυνών, τόσο για την εύρεση των απαραίτητων κονδυλίων όσο και για την τελική ευθύνη των εργασιών.
Το κόστος μιας ολοκληρωμένης επιχείρησης «διάσωσης» του Κολοσσαίου εκτιμάται στα 23 εκατ. ευρώ, αν και μόνο από τα εισιτήρια των τουριστών τα έσοδα του αμφιθεάτρου ανέρχονται σε 32 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Το Κολοσσαίο χρειάζεται συνεχή παρακολούθηση. Πολλές φορές έχουν συμβεί σοβαρά επεισόδια που μας έχουν αναγκάσει να απαγορεύσουμε την είσοδο του κοινού και μας κάνουν να φοβόμαστε για τα χειρότερα. Μια από τις πλέον επείγουσες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνει αφορά στον καθαρισμό του, έργο που άρχισε τη δεκαετία του 1990 αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Τα υποστυλώματα πρέπει να αντικατασταθούν, αυτό όμως που θα συνέβαλε περισσότερο από όλα στην προστασία του μνημείου θα ήταν να περιβληθεί από πεζόδρομο» αναφέρει ο αντιπρόεδρος της αρχαιολογικής υπηρεσίας Αντριάνο Λαρετζίνα.
Οι ειδικοί όμως κρούουν από καιρό τον κώδωνα του κινδύνου για ενδεχόμενη κατάρρευση. Και επισημαίνουν ότι οι ήδη καθυστερημένες εργασίες αναστήλωσης πρέπει να αρχίσουν αμέσως.
Αρκεί κανείς να παρατηρήσει το Κολοσσαίο, την πάλαι ποτέ απόδειξη του αυτοκρατορικού μεγαλείου της Ρώμης, για να διαπιστώσει όχι μόνο τις επιπτώσεις των 1.930 χρόνων που έχουν περάσει από τότε που άνοιξε πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό αλλά και τη.. φθορά που έχει προκληθεί από τη μόλυνση του περιβάλλοντος, την ελλιπή συντήρηση και τις επισκέψεις 3,2 εκατομμυρίων ατόμων ετησίως. Οι εξωτερικοί τοίχοι έχουν μαυρίσει, ενώ σχεδόν παντού συναντάς σκουριασμένα υποστυλώματα και σκαλωσιές.
Το Αμφιθέατρο των Φλαβίων, όπως αρχικά ονομάστηκε το Κολοσσαίο, υφίσταται τη φθορά από την κυκλοφορία των χιλιάδων αυτοκινήτων που κινούνται γύρω του σαν σε γιγάντια στρογγυλή νησίδα. Οι κραδασμοί τους λειτουργούν σαν μικροσεισμοί που «καταπονούν» τα θεμέλια και τους αρμούς του μεγαλειώδους κτίσματος. Επιπλέον, οι εκπομπές καυσαερίων και η αιθαλομίχλη που υπάρχει στον αέρα προκαλούν «μετάλλαξη» στα υλικά του, κατά την οποία το ανθρακικό ασβέστιο μετατρέπεται σε θειικό ασβέστιο και διαβρώνει μάρμαρα, ασβεστοκονιάματα και το ορυκτό τραβερτίνη από το οποίο έχει κατασκευαστεί μέρος της αρένας.
Υπεύθυνοι για τη διαχείριση και τη συντήρηση αυτού και άλλων μνημείων της Ρώμης είναι το ιταλικό κράτος και οι δήμοι στους οποίους υπάγονται, με αποτέλεσμα να παρατηρείται αλληλομετάθεση ευθυνών, τόσο για την εύρεση των απαραίτητων κονδυλίων όσο και για την τελική ευθύνη των εργασιών.
Το κόστος μιας ολοκληρωμένης επιχείρησης «διάσωσης» του Κολοσσαίου εκτιμάται στα 23 εκατ. ευρώ, αν και μόνο από τα εισιτήρια των τουριστών τα έσοδα του αμφιθεάτρου ανέρχονται σε 32 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Το Κολοσσαίο χρειάζεται συνεχή παρακολούθηση. Πολλές φορές έχουν συμβεί σοβαρά επεισόδια που μας έχουν αναγκάσει να απαγορεύσουμε την είσοδο του κοινού και μας κάνουν να φοβόμαστε για τα χειρότερα. Μια από τις πλέον επείγουσες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνει αφορά στον καθαρισμό του, έργο που άρχισε τη δεκαετία του 1990 αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Τα υποστυλώματα πρέπει να αντικατασταθούν, αυτό όμως που θα συνέβαλε περισσότερο από όλα στην προστασία του μνημείου θα ήταν να περιβληθεί από πεζόδρομο» αναφέρει ο αντιπρόεδρος της αρχαιολογικής υπηρεσίας Αντριάνο Λαρετζίνα.