Με θέμα έναν αδύναμο πάπα
Αρνητικά ήταν τα σχόλια της ιταλικής καθολικής εφημερίδες Avvenire για την τελευταία ταινία του σκηνοθέτη Νάνι Μορέτι, με τίτλο Habemus Papam.Η ταινία παρουσιάζει την ανθρώπινη πλευρά ενός καρδινάλιου που εκλέγεται ποντίφικας. Ο πρωταγωνιστής που επινόησαν οι σεναριογράφοι ονομάζεται καρδινάλιος Μέλβιν και αμέσως μετά την εκλογή του από το Κονκλάβιο ομολογεί ότι «δεν μπορεί να τα καταφέρει».
Σύμφωνα με σχόλιο της Avvenire, η οποία ανήκει στην Συνέλευση των Καθολικών Επισκόπων της Ιταλίας, «το καθολικό κοινό πρέπει να απορρίψει το έργο, επιλέγοντας να μην προσέλθει στους κινηματογράφους».
Ο αρθρογράφος Σαλβατόρε Ίτσο διερωτάται: «Για ποιο λόγο πρέπει να χρηματοδοτήσουμε ένα φιλμ που προσβάλλει την θρησκεία μας; Δεν είναι ένα ωραίο θέαμα να βλέπουμε να τυγχάνει σατιρικής μίμησης ο επικεφαλής της Καθολικής Εκκλησίας, με φάρσα (όσο διακριτική και αν είναι αυτή) που βασίζεται στην ανέφικτη εκλογή ενός αδύναμου υποψήφιου, ο οποίος χρειάζεται βοήθεια».
Ο σκηνοθέτης, από την μεριά του, μιλώντας σε εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης RAI, απάντησε πως «σε ό,τι αφορά τη δουλειά του υπάρχει ελευθερία έκφρασης, ο καθένας μπορεί να πει ότι νομίζει. Το μποϊκοτάζ, όμως, θα έπρεπε να ξεκινήσει, αφότου κάποιος δει την ταινία».
Στο Ηabemus Papam, ο «αναποφάσιστος ποντίφικας» που υποδύεται ο Μισέλ Πικολί προσπαθεί να ξεπεράσει τους φόβους και τους δισταγμούς του με την βοήθεια ενός ψυχαναλυτή. Οι δε υπόλοιποι καρδινάλιοι, κατά την διάρκεια της διαδικασίας εκλογής στην Καπέλα Σιστίνα, εκφράζουν επίσης ένας είδος «φοβισμένης άρνησης της εξουσίας», που γίνεται άμεσα αντιληπτός διαμέσου της προσευχής «σε παρακαλώ, Κύριε. Σε παρακαλώ, μην επιλέξεις εμένα».
Στο τέλος ο «παρ' ολίγον πάπας» μιλά στους πιστούς που έχουν συγκεντρωθεί στην πλατεία του Αγίου Πέτρου και τους ανακοινώνει την απόφασή του: «Κατάλαβα ότι δεν είμαι ικανός, δεν μπορώ να σας δείξω το δρόμο, χρειάζομαι κάποιον που να μου τον δείξει εμένα» λέει ο καρδινάλιος Μέλβιν.
«Οι ψυχολογικές αδυναμίες που εκφράζει ο Μισέλ Πικολί στο έργο αυτό χαρακτηρίζουν και τον ίδιο μου τον εαυτό, όπως, πιστεύω, και πολλούς θεατές» δήλωσε ο Μορέτι κατά την παρουσίαση του έργου στον ιταλικό και διεθνή τύπο.
Πολλοί σχολιαστές και κριτικοί πιστεύουν ότι οι επικρίσεις της καθολικής εφημερίδας Avvenire μπορεί τελικά να λειτουργήσουν θετικά για την πορεία του έργου. Παρόμοια εξέλιξη, άλλωστε, είχαν και άλλα φιλμ θρησκευτικού περιεχομένου, όπως το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο του Πιερ Πάολο Παζολίνι και το Ο τελευταίος Πειρασμός του Χριστού, σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορτσέζε, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη.
Το Habemus Papam πρόκειται να λάβει μέρος στο επόμενο φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών. Κατά τις πρώτες τρεις μέρες προβολής του σε 447 κινηματογραφικές αίθουσες ήρθε δεύτερο σε πώληση εισιτηρίων.
ta nea
Αρνητικά ήταν τα σχόλια της ιταλικής καθολικής εφημερίδες Avvenire για την τελευταία ταινία του σκηνοθέτη Νάνι Μορέτι, με τίτλο Habemus Papam.Η ταινία παρουσιάζει την ανθρώπινη πλευρά ενός καρδινάλιου που εκλέγεται ποντίφικας. Ο πρωταγωνιστής που επινόησαν οι σεναριογράφοι ονομάζεται καρδινάλιος Μέλβιν και αμέσως μετά την εκλογή του από το Κονκλάβιο ομολογεί ότι «δεν μπορεί να τα καταφέρει».
Σύμφωνα με σχόλιο της Avvenire, η οποία ανήκει στην Συνέλευση των Καθολικών Επισκόπων της Ιταλίας, «το καθολικό κοινό πρέπει να απορρίψει το έργο, επιλέγοντας να μην προσέλθει στους κινηματογράφους».
Ο αρθρογράφος Σαλβατόρε Ίτσο διερωτάται: «Για ποιο λόγο πρέπει να χρηματοδοτήσουμε ένα φιλμ που προσβάλλει την θρησκεία μας; Δεν είναι ένα ωραίο θέαμα να βλέπουμε να τυγχάνει σατιρικής μίμησης ο επικεφαλής της Καθολικής Εκκλησίας, με φάρσα (όσο διακριτική και αν είναι αυτή) που βασίζεται στην ανέφικτη εκλογή ενός αδύναμου υποψήφιου, ο οποίος χρειάζεται βοήθεια».
Ο σκηνοθέτης, από την μεριά του, μιλώντας σε εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης RAI, απάντησε πως «σε ό,τι αφορά τη δουλειά του υπάρχει ελευθερία έκφρασης, ο καθένας μπορεί να πει ότι νομίζει. Το μποϊκοτάζ, όμως, θα έπρεπε να ξεκινήσει, αφότου κάποιος δει την ταινία».
Στο Ηabemus Papam, ο «αναποφάσιστος ποντίφικας» που υποδύεται ο Μισέλ Πικολί προσπαθεί να ξεπεράσει τους φόβους και τους δισταγμούς του με την βοήθεια ενός ψυχαναλυτή. Οι δε υπόλοιποι καρδινάλιοι, κατά την διάρκεια της διαδικασίας εκλογής στην Καπέλα Σιστίνα, εκφράζουν επίσης ένας είδος «φοβισμένης άρνησης της εξουσίας», που γίνεται άμεσα αντιληπτός διαμέσου της προσευχής «σε παρακαλώ, Κύριε. Σε παρακαλώ, μην επιλέξεις εμένα».
Στο τέλος ο «παρ' ολίγον πάπας» μιλά στους πιστούς που έχουν συγκεντρωθεί στην πλατεία του Αγίου Πέτρου και τους ανακοινώνει την απόφασή του: «Κατάλαβα ότι δεν είμαι ικανός, δεν μπορώ να σας δείξω το δρόμο, χρειάζομαι κάποιον που να μου τον δείξει εμένα» λέει ο καρδινάλιος Μέλβιν.
«Οι ψυχολογικές αδυναμίες που εκφράζει ο Μισέλ Πικολί στο έργο αυτό χαρακτηρίζουν και τον ίδιο μου τον εαυτό, όπως, πιστεύω, και πολλούς θεατές» δήλωσε ο Μορέτι κατά την παρουσίαση του έργου στον ιταλικό και διεθνή τύπο.
Πολλοί σχολιαστές και κριτικοί πιστεύουν ότι οι επικρίσεις της καθολικής εφημερίδας Avvenire μπορεί τελικά να λειτουργήσουν θετικά για την πορεία του έργου. Παρόμοια εξέλιξη, άλλωστε, είχαν και άλλα φιλμ θρησκευτικού περιεχομένου, όπως το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο του Πιερ Πάολο Παζολίνι και το Ο τελευταίος Πειρασμός του Χριστού, σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορτσέζε, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη.
Το Habemus Papam πρόκειται να λάβει μέρος στο επόμενο φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών. Κατά τις πρώτες τρεις μέρες προβολής του σε 447 κινηματογραφικές αίθουσες ήρθε δεύτερο σε πώληση εισιτηρίων.
ta nea