Κανείς στο τιμόνι
Η οδική ασφάλεια θα μπορούσε να αυξηθεί, και τα ταξίδια να γίνουν πιο άνετα, αν τα όλα τα αυτοκίνητα σχημάτιζαν κονβόι: η Volvo δοκιμάζει ένα σύστημα που βάζει τα οχήματα το ένα πίσω από το άλλο έτσι ώστε να μην χρειάζονται καν οδηγό.Ο πειραματικός «ουλαμός αυτοκινήτων», γνωστός και ως «τρένο αυτοκινήτων», αναπτύχθηκε από τη Volvo στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Sartre για την πράσινη και ασφαλή αυτοκίνηση.
Στις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν σε πίστα της εταιρείας έξω από το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, τα επιβατικά ΙΧ ακολουθούν ένα προπορευόμενο φορτηγό, το μόνο όχημα του κονβόι που χρειάζεται οδηγό.
Κάθε αυτοκίνητο της πομπής χρησιμοποιεί κάμερες για να παρακολουθεί και να ακολουθεί το προπορευόμενο αυτοκίνητο, ενώ το τιμόνι, το γκάζι και το φρένο ελέγχονται από υπολογιστή μέσω συστήματος drive-by-wire, παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιείται στα σύγχρονα αεροπλάνα.
Σύμφωνα με τη Volvo, η νέα προσέγγιση στην αυτοκίνηση όχι μόνο κάνει το ταξίδι πιο άνετο για τους οδηγούς, που μπορούν να κοιμούνται ενώ ταξιδεύουν με 100 χλμ/ώρα, αλλά επιπλέον αυξάνει και την ασφάλεια του ταξιδιού, αφού μειώνει το περιθώριο για ανθρώπινο λάθος.
Δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα κινούνται με μεγάλη ταχύτητα σε απόσταση μερικών μέτρων το ένα από το άλλο, η προσέγγιση αυτή θα μπορούσε επίσης να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι η μικρότερη εκπομπή καυσαερίων, αφού το κονβόι δεν επιταχύνει άσκοπα όπως πολλοί οδηγοί.
Το πρόβλημα όμως είναι ότι, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με το επικεφαλής όχημα, όλο το κονβόι θα μπορούσε να πέσει σε καραμπόλα. Για να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ο οδηγός του προπορευόμενου οδηγού πρέπει να φυσά σε μια ενσωματωμένη συσκευή αλκοτέστ, και παρακολουθείται διαρκώς από κάμερες που καταγράφουν τις κινήσεις των ματιών του.
Η Volvo εκτιμά ότι ο «ουλαμός αυτοκινήτων» θα είναι έτοιμος για τους ευρωπαϊκούς δρόμους σε περίπου δέκα χρόνια.
ta nea