Στρατηγική οκτώ σημείων για την ενίσχυση των εξαγωγών
Η δημιουργία ενός εθνικού «brand» (ταυτότητας) για τις εξαγωγές, τις επενδύσεις και τον τουρισμό, ο διυπουργικός συντονισμός, η αναμόρφωση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών και η ίδρυση ενός Ταμείου Εξωστρέφειας, συνθέτουν την Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, που παρουσίασε σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.Ο κ. Χρυσοχοϊδης παρουσίασε τους βασικούς άξονες της στρατηγικής, παρουσία του πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου, μιλώντας σε ημερίδα του υπουργείου με θέμα «Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές - Ελλάδα της Εξωστρέφειας».
Τα βασικά σημεία της είναι τα εξής:
- Η δημιουργία ενός Εθνικού Brand, μιας ελληνικής ταυτότητας, που θα πιστοποιεί την ποιότητα και την αυθεντικότητα των προϊόντων. Το εθνικό Brand θα χτιστεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.
Το Εθνικό Brand θα στηρίζεται σε 3 πυλώνες:
1) Τις εξαγωγές (με την υποστήριξη του ΟΠΕ)
2) Τις επενδύσεις (με την υποστήριξη του Invest in Greece)
3) Τον Τουρισμό (με την υποστήριξη του ΕΟΤ).
- O διυπουργικός συντονισμός. Το υπουργείο Εξωτερικών με την Οικονομική Διπλωματία και τους εμπορικούς ακολούθους, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με τον ΕΟΤ, ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις στρατηγικές επενδύσεις, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που προσφέρει πολλά στον κρίσιμο τομέα των τροφίμων, και το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
- Η ριζική αναμόρφωση της δομής του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό, πιο λειτουργικό, πιο ευέλικτο. Απορροφάται από το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ώστε να δημιουργηθεί μια σταθερή δομή που θα μπορεί να συνδιαμορφώνει την εθνική μας πολιτικής και να παρακολουθεί την υλοποίηση και τα αποτελέσματά της.
- H δημιουργία ενός Ταμείου Εξωστρέφειας, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011, υπό την ομπρέλα του ΕΤΕΑΝ, το οποίο θα ονομάζεται Go2Market. Θα διαθέτει δημόσιο κεφάλαιο ύψους 70 περίπου εκατ. ευρώ.
- Η δημιουργία έξυπνων χρηματοοικονομικών προϊόντων που θα καλύψουν βραχυπρόθεσμες ανάγκες ρευστότητας των επιχειρήσεων, όπως είναι η προχρηματοδότηση εξαγωγών και η επιστροφή του εξαγωγικού ΦΠΑ Ήδη προδημοσιεύεται σήμερα ο οδηγός του προγράμματος για την εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων με 30 εκατ. ευρώ κεφάλαια του ΕΣΠΑ, που θα δοθούν απευθείας στις επιχειρήσεις, για ενέργειες προβολής, πιστοποιήσεις, άυλη υποστήριξη, δαπάνες πληροφορικής κλπ, χωρίς τραπεζική διαμεσολάβηση.
- Ο ΟΑΕΠ αναπροσαρμόζεται ώστε να παρέχει ενημέρωση και να λειτουργεί με ευελιξία και τη δυνατότητα να καλύπτει έμμεσες επενδύσεις.
- Ο ΟΠΕ θα αναδιοργανωθεί στα πρότυπα του ολλανδικού EVD, που αποτελεί έναν από τους καλύτερους φορείς στο είδος του στον κόσμο. Θα επικεντρώνεται πλέον σε τρεις λειτουργίες:
1. Τις Εκθέσεις
2. Την αξιόπιστη ηλεκτρονική πληροφόρηση και ανάλυση νέων αγορών για κρίσιμους τομείς ευκαιριών ανά χώρα, με δυνατότητες match-making, και την οργάνωση διαρκών ηλεκτρονικών εκθέσεων.
3. Την παροχή πληροφόρησης, τεχνογνωσίας και μικρής οικονομική βοήθειας σε μικρές επιχειρήσεις με καλά προϊόντα για να αποκτήσουν εξαγωγικό προσανατολισμό (κατά το πρότυπο του Ολλανδικού Prepare2start).
- Η δημιουργία ενός δικτύου ενημέρωσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας από μεγάλες και έμπειρες επιχειρήσεις με μικρές μη ανταγωνιστικές εταιρείες.
- H συστηματική παρακολούθηση με στατιστικά στοιχεία όλων των πρωτοβουλιών ώστε να στοχοθετούνται οι προτεραιότητες της πολιτικής, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών.
«Το σχέδιο αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής, με το οποίο φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε μια εντελώς νέα πραγματικότητα όσον αφορά τις ελληνικές εξαγωγές» υπογράμμισε στην ομιλία του ο κ. Χρυσοχοϊδης.
ta nea