Η ζήτησή τους μειώθηκε και οι ιδιοκτήτες των περιπτέρων υφίστανται πτώση του τζίρου τους
Κάθετη πτώση της ζήτησης, στροφή στις φθηνές μάρκες και άτυπο εμπάργκο από μεγάλη μερίδα των περιπτέρων σε πολλές από τις φίρμες που δεν πωλούνται πια με τους ρυθμούς του παρελθόντος είναι τα κύρια σημεία του ακήρυχτου πολέμου του καπνού.
Με πρώτα θύματα τα δημόσια έσοδα από τη φορολογία των συγκεκριμένων προϊόντων και τον, σε ελεύθερη πτώση, τζίρο των περιπτέρων. Από τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους και μετά, όταν άρχισε η αναπροσαρμογή προς τα πάνω των φορολογικών συντελεστών στα είδη καπνού, η ζήτηση παρουσιάζει κάμψη της τάξεως του 15%, ενώ οι αναπόφευκτες αυξήσεις στις τιμές κυρίως των πιο ακριβών και δημοφιλών σημάτων έχει ωθήσει τουλάχιστον το 20% των καταναλωτών να αγοράζει άλλης μάρκας προϊόν, κυρίως φθηνότερο. Οπως μάλιστα τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Περιπτερούχων Αττικής κ. Γιάννης Πλακόπουλος, «η τάση αυτή καταγράφηκε από τις καπνοβιομηχανίες, που έσπευσαν είτε να πλασάρουν σήματα σε τι μές προσφοράς είτε να προσδώσουν νέα σήματα στα προϊόντα τους».
Τους τελευταίους εννέα μήνες 17 καινούργιες μάρκες τσιγάρων, με τιμές από 2,40 ως 2,90 ευρώ, σε συσκευασία πακέτου των 25 τσιγάρων, έχουν βρει τον δρόμο τους για την αγορά. Από τα περίπτερα όμως φαίνεται να «εξοστρακίζονται» πολλές άλλες μάρκες τσιγάρων των οποίων οι τιμές εκτοξεύτηκαν κατακόρυφα και πλέον παρουσιάζουν μικρότερη ζήτηση.
«Στην αγορά κυκλοφορούν 421 διαφορετικά σήματα τσιγάρων και προϊόντων καπνού. Κανένα περίπτερο ή άλλο αντίστοιχο σημείο πώλησης δεν τα διαθέτει όλα. Κατά μέσον όρο τοποθετούνται στα ράφια 180-200 μάρκες. Το τελευταίο διάστημα όμως, και λόγω της χαμηλής ρευστότητας, ο κάθε περιπτερούχος προσαρμόζει τις επιλογές του στις μάρκες εκείνες που με βεβαιότητα θα πουλήσουν άμεσα» επισημαίνει ο κ. Πλακόπουλος. Ετσι εξηγείται επαρκώς και η μερική «εξαφάνιση» σημάτων από τα περίπτερα, που οδηγεί τους πιστούς καταναλωτές τους σε αγώνα δρόμου για την αγορά τους. Πάντως ακόμη και το φαινόμενο της σταθερότητας των καταναλωτών στις μάρκες που καπνίζουν συστηματικά έχει αμβλυνθεί το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα να πλήττονται κυρίως πιο ακριβές και γνωστές φίρμες. Το πλήγμα στα δημόσια έσοδα είναι κολοσσιαίο, καθώς ένα μέσης τιμής πακέτο 3,80 ευρώ αποδίδει στο δημόσιο ταμείο 3,18 ευρώ, με όλους τους φορολογικούς συντελεστές να φθάνουν στο 83,7% επί της τελικής τιμής. Αντίστοιχα το κέρδος που απομένει στο περίπτερο ξεκινά από τα 8 λεπτά του ευρώ και φθάνει στις πιο ακριβές μάρκες στα 13 λεπτά, ενώ ό,τι απομένει καταλήγει σε προμηθευτές και καπνοβιομηχανίες.
Πηγή: BHMA Online